Про PR – меджик в реальному часі

Дарина Примак розповіла про те, хто такий крутий PR-фахівець, як спілкуватися так, щоб від тебе не тікали та про прес-релізи, які обов’язково опублікують, 2 грудня у рамках освітнього проекту “Make Sense”.

Спершу, що таке «Make Sense»

Ідея створити освітні лекторії на тему маркетингу та PR під назвою “Make Sense” народилася у Києві, на кухні. Ми (Дарина Примак та Олена Кузьміна – засновники проекту, прим. автора) постійно відвідували лекції з маркетингу та комунікацій у Києві. Особисто нам такий формат самоосвіти дуже імпонує. Окрім того, що лекції цікаві й корисні, ти надихаєшся та маєш змогу завести цікаві знайомства. Одного разу, обговорюючи цю тему, зрозуміли, що у нашому рідному місті дуже мало освітніх проектів, їх практично немає. Є величезна кількість класних брендів, бізнесів, але вони залишаються відомими для невеликого кола. Тоді ми вирішили заснувати Make sense для того, щоб підняти рівень маркетингової свідомості зацікавлених містян. Наразі проект у тестовому режимі, ми аналізуємо аудиторію, збираємо відгуки, тестуємо формат та теми.

Як я зрозуміла, що піар це моє

Я завжди вважала, що буду журналістом. Отримувала профільну освіту, ходила на курси журналістів, багато писала, співпрацювала майже з усіма ЗМІ Чернігова. Отримавши диплом бакалавра, зрозуміла, що потрібно рости. Вступивши на магістратуру до Києва, почала працювати на телеканалі СТБ. На проекті “За живе!” , де я починала як  молодший журналіст, нас у групі було 40  чоловік, кожен мав свою маленьку зону відповідальності і багато вільного часу. Тож я паралельно шукала собі підробіток. Надійшла пропозиція спробувати себе асистентом піарника, і я погодилась.

Тоді я працювала з Вадимом Келлером — це відомий піарник, який займається ресторанами. За рік роботи з Вадимом ми відкривали нові ресторани: New Age: kitchen & bar, Jekyll & Hyde, Rojo Ojo. Робили PR супровід Bottega. wine&tapas, Miami Blues, Люди., Casual food,  запускали джазові фестивалі. Саме тоді я зрозуміла, що Pr – це моя стихія, моя сила саме в цьому.

Так багато творчості та креативу, як в піарі, немає ніде, навіть у журналістиці. Твої руки розв’язані, ти можеш втілювати будь – які сміливі ідеї, спілкуватись із різними ЗМІ та інфлюерансами.

Навіщо світу піар та яким він буває

Мета реклами — продати, мета піару – зробити так, щоб про вас дізнались усі.

По-перше, імідж. Якщо вам потрібно створити імідж з нуля або заявити про себе, тоді, дійсно, це найкраще зробити за допомогою піару. Вас почнуть впізнавати й ви збільшите коло людей, які говоритимуть про вас.

По-друге, завдяки піар-активностям, кредит довіри потенційних покупців зростає.

Також піар може врятувати, як компанію, так і життя. Мова йде про антикризовий піар та піар особистості.

Інвестиційний піар заохочує інвестиції. Його використовують для стартапів.

Остання причина, навіщо вам потрібен піар – це збільшення кількості продажів (але це не точно). Не точно, бо піар це іміджева історія, інвестиція на перспективу. Потрібні продажі – запустіть рекламу.

Хто такий крутий піарник

Він обов’язково повинен мати креативне мислення. Нині піарник має вразити, тому круті фахівці вигадують немислиме і поєднують непоєднуване.

Піарник – це людина-естет. Він повинен розуміти різницю між “віскі сауер” та “блакитною лагуною”, марафоном від Нової Пошти та Fitness geek camp у Верхолах.

Адекватна комунікативність. Круто, коли піарник комунікативний, адже йому потрібно знайомитися, розповідати про себе й просувати бренд. Але і комунікативність має бути адекватною, піар-менеджер не може дзвонити чи писати редакторам ЗМІ та лідерам думок вночі, або бути нав‘язливим і надокучливим. Не можна писати журналісту (редактору) о першій годині ночі “негайно опублікуй мій реліз”. Це неадекватно.

Хист до письма. Піарники весь час пишуть: і коментар, і прес-релізи, і анонси, і запрошення. Тому потрібно володіти словом — бути грамотним.

Фокус на цілі. Піарник — людина багатофункціональна, безліч дій піарник мусить виконувати паралельно — так завжди. Дуже важливо, щоб бувши розфокусованим на процесах, піарник пам’ятав про головну ціль, до якої прагне бренд.

Піарник повинен любити людей. І не боятися ходити на всі можливі презентації, вечірки, конференції, навіть, якщо вони нудні. Завжди потрібно бути в курсі подій, аналізувати ринок, вивчати нові тенденції, заводити нові знайомства.

На зв’язку 24/7. Дуже б хотілось, щоб вихідні були вихідними й ніхто нас не чіпав, але в сучасному світі такого не буває. Прийміть це.

Ми досить багато говорили про комунікацію піар-спеціаліста зі ЗМІ, якщо підсумувати, що найголовніше

Найголовніше – це ваш якісний, професійний прес-реліз. Особливо, якщо ви співпрацюєте зі ЗМІ всеукраїнського масштабу. Топ-5 правил вдалого релізу:

  • Один реліз — одна новина. Якщо у вас більше, ніж одна новина, то мусите мати кілька релізів та відправляти їх в різні дні.
  • Тексту не більше ніж А4 — не навантажуйте людей величезними листами, ніхто їх не читає.
  • До 5 епітетів — просто, лаконічно.
  • Не хваліть себе.
  • Відповідайте медіа протягом 15 хвилин. А краще, – швидше.

Як комунікувати, щоб не «послали»

Пишіть лаконічно. У вашому листі повинно бути не більше 20 рядків. А прес-реліз краще відправляти окремим файлом.

Чітко формулюйте, з якою метою ви звертаєтеся до людини. “Доброго дня, ми б хотіли розмістити у вас в такій-то рубриці, на безкоштовній/комерційній основі…” Не потрібно писати про компанію, хто ми, де ми, як ми, про нас, тощо.

Не зловживайте додатками. У листі максимум має бути прес-реліз та презентація. Не потрібно надсилати презентацію у форматі pdf, а ще power point + фотографії, скріншоти, родинне дерево — ваш лист в такому випадку взагалі не відкриють.

Будьте френдлі (Frіendly – дружні, прим. ред.)  і ввічливі, краще уникайте ділової лексики.

Не нав’язуйтесь. Дуже погано, коли журналіст разом з листом на електронну адресу отримує 10  пропущених дзвінків на телефон, скайп, вайбер, декілька повідомлень у Фейсбук і, на додачу, ви ще чекаєте його біля під’їзду.

Якщо все ж вам не відповіли на лист, а це нормальна практика, ви можете його продублювати через 4-5 днів, коли ж вам і тоді не відповіли — ідіть далі, оберіть інше ЗМІ, пишіть іншому журналісту.

Що готує Make Sense у 2018 році

2018-го року у Make sense грандіозні плани, ми плануємо провести детальні лекції про присутність брендів у соцмережах, особисте просування й подібне. І найголовніше – це запрошені спікери з інших міст, професіонали, на яких слід рівнятися!